Asiakastarina: Lajin monipuolisuus, treenien intensiivisyys ja tulosten mitattavuus motivoivat Hannelea CrossFit -harjoittelussa.

20.12.2017 — ”On ollut hienoa huomata, kuinka lajiin kuuluvien voimisteluosuuksien myötä esimerkiksi käsilläkävely onnistuu vielä vanhempanakin,” kertoo Hannele Väänänen.

Hannele Väänänen oli kesällä 2016 osallistunut muutamalle triathlonin lyhyelle matkalle kavereiden houkuttelemana. Tuon kesän jälkeen hän päätti alkaa panostaa pelkän juoksun sijaan enemmän triathloniin ja liittyä johonkin triathlonseuraan. Hannele oli kyllästynyt yksinäiseen puurtamiseen ja samojen lenkkien kiertämiseen ja tunsi, että treeni kaipasi monipuolisuutta. 

”Samoihin aikoihin huomasin naapurustoon ilmestyneen CrossFit -salin ja päätin käydä kokeilemassa demotunnilla. CrossFit -lajista en tuolloin tiennyt mitään, lähinnä salin hyvä sijainti houkutti. Osallistuin esittelytunnille ja tykkäsin lajista heti. Ilmoittauduin saman tien starttikurssille ja hurahdin täysin. CrossFit -tunnille ei tarvitse mennä pelkästään hien saamiseksi pintaan vaan siellä myös opitaan liikkeiden vaatimaa tekniikkaa ja harjoitellaan liikkeissä tarvittavia taitoja. Varsinkin toiminnalliset kehonpainolla tehtävät liikkeet ja niissä kehittyminen kiinnostavat minua.”

Hannele on harrastanut liikuntaa aina. Lapsena hän harrasti juoksua, hiihtoa ja voimistelua. Hannele on pyrkinyt osallistumaan vuosittain erilaisiin juoksutapahtumiin kunnon ylläpitämiseksi. Viime vuosina myös pyöräily ja uinti on alkanut kiinnostaa. Hannelen kaveripiiristä moni on hurahtanut triathloniin, ja Hannelekin on jo muutaman lyhyen triathlonmatkan kokeillut.

Nykyään Hannelen lempilajeja ovat CrossFit ja juoksu. ”Pidän kaikesta kestävyysurheilusta ja pitkäkestoisista urheilusuorituksista. Haluaisin löytää tavan, jolla voisin mahdollisimman optimaalisesti yhdistää CrossFit -harjoittelun ja esimerkiksi tavoitteelliset juoksutreenit.”

Kestävyysurheilu on taannut sen, että Hannelella on hyvä peruskestävyyspohja, mutta painoharjoittelua hänen ei ole tullut tehtyä. ”CrossFit -harjoittelun myötä olen huomannut voimatasojen parantuneen. Vielä on kuitenkin paljon parannettavaa. Myös venyvyys on lisääntynyt Mobility-tuntien ansiosta.”


Newtonilla Hannele tykkää yhteisöllisestä tavasta treenata, sillä yhdessä tekeminen ja treenikavereiden kannustaminen on hyvin motivoivaa ja tekevät treenistä mukavaa. ”Pidän siitä, että salilla ihmiset tuntevat toisensa ja voidaan jutella muutama sana treenin jälkeen. Ilmapiiri Newtonilla on ystävällinen ja uudet treenaajat toivotetaan tervetulleeksi porukkaan. Valmentajilla on aikaa neuvoa, kannustaa ja antaa yksilöllisistä ohjausta treenien lomassa. Jokainen treeni on suunniteltu huolellisesti lämmittelyineen, treeniosioineen ja loppuverryttelyineen. Treenit on laadittu monipuolisesti ja ne ovat mukavan yllätyksellisiä!”

”Treeneihin on aina kiva tulla ja olen viihtynyt loistavasti Newtonilla. Kiitos siitä kuuluu mahtaville treenikavereille sekä huippuvalmentajille!”

Newton toivottaa Hannelelle tsemppiä juoksuharrastukseen sekä CrossFit -harjoitteluun!


Liity tästä sähköpostilistallemme ja tilaa blogit sekä podcastit jatkossa suoraan sähköpostiisi.


Seuraa sosiaalisessa mediassa:

Instagram: @petrijalanko

Twitter: @PetriJalanko

LinkedIn: Petrijalanko

Podcast: Newtonfinland


Mitä mieltä oli blogista? Jätä kommentti ja jaa blogikirjoitus sosiaalisessa mediassa!


Avainsanat Asiakastarina, CrossFit, CrossFit Nuijala, harjoittelu


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus