Asiakastarina: ”Liikuntatieteelliseen tutkimukseen perustuvat ja huippu-urheilussa käytettävät menetelmät kuntoilijan käyttöön. Yes!”

Kirjoittanut Petri Jalanko

14.4.2018 — ”Yrittäjänä stressinhallinta on tosi tärkeätä. Boxilla käynti on parasta stressin lievitystä. Treenipäivän jälkeen nukkuu kuin tukki.”

Nils Kämpe aloitti CrossFit -treenit elokuussa 2017. 62-vuotias Nils on ollut koko ikänsä liikunnallinen. Menestystä on tullut muun muassa karatessa, jossa Nils on voittanut Pohjoismaiden ja Suomen mestaruudet. Nils on harrastanut myös vaihtelevasti jalkapalloa, golfia, kuntosalia ja lenkkeilyä. ”Haastan mielelläni itseni, toisin sanoen olen yllytyshullu. Sen takia tuli maratonkin juostua kertaalleen vuonna 96. Muutama vuosi sitten treenasin triathlonin puolimatkaa varten, mutta akillesjänteen repeämä esti osallistumisen kuukautta ennen kisaa.”

 

Kun Nils aloitti CrossFit -treenit, hänen molemmat olkapäät olivat kipeät. Oikea olkapää oli loukkaantunut kolme vuotta aikaisemmin ja vasen olkapää loukkaantui, kun Nils kaatui liukkaalla tiellä reilu vuosi sitten. Olkapäävammat estivät esimerkiksi punnerrusten tekemisen. ”Suurin ongelma oli, että ne särkivät yöllä välillä niin, ettei saanut nukuttua. Noin kahden kuukauden CF -treenien jälkeen kivut hävisivät kummastakin olkapäästä!”

 

CrossFit -harjoittelun Nils päätti aloittaa, koska kunto oli päässyt pahasti rapistumaan edellisen loukkaantumisen ja yrittäjän kovan työtahdin vuoksi. ”Halusin selkeästi nostaa kuntoa ja erityisesti vahvistaa lihaksia ja tehdä se suunnitelmallisella ja pitkäjänteisellä tavalla.” Ennen Newtonilla aloittamista Nils vertaili useita eri vaihtoehtoja. Newtonin päävalmentajan Petri Jalangon kanssa Nils keskusteli ennen päätöstä aloittaa. ”Newtonin tapa toimia sopi mainiosti minun ajatuksiin ja tavoitteisiin. Newtonin filosofia ja osaaminen puhutteli: Liikuntatieteelliseen tutkimukseen perustuvat ja huippu-urheilussa käytettävät menetelmät kuntoilijan käyttöön. Yes!”

 

Nils oli määritellyt kolme tavoitetta treenaamiselle:

1. Progressiivinen treenaaminen  

2. Monipuoliset ohjatut treenit ja treenaamisen pitää olla hauskaa

3. Välttää loukkaantumiset.

 



CrossFit -harjoittelun myötä Nils on huomannut, että voiman tuotanto ja nopeus ovat selkeästi lisääntyneet. Tämän todistaa yksikertainen mittari: rappusten nousu sujuu paljon helpommin. Paino ei ole pudonnut, mutta keho on kiinteytynyt. Painonpudotus onkin seuraava tavoite.
”Ihan mitattavat painonnostotulokset ovat parantuneet noin 20-30%. Tosin testasin 1RM vasta noin kolmen kuukauden kuluttua, joten max voima on todennäköisesti parantunut enemmän. Ja kaikki tämä ilman ainoatakaan loukkaantumista!”



Nils on viihtynyt hyvin Newtonilla, siihen on hänen mukaansa kolme tärkeää syytä:


1. Ammattitaitoiset ja mukavat valmentajat.


2. Sopivan haastavat ja monipuoliset treenit. On tosi mukava tulla salille tietäen, että on hyvät treenit tulossa ja vain nauttia liikunnasta. Voi laittaa aivot narikkaan.


3. Mukavat treenikaverit ja rento fiilis, jonka valmentajat ovat luoneet. On tosi mukava tehdä pariharjoituksia treenikaverin kanssa ja kannustaa toisiaan. Yksinään treenaaminen on pidemmän päälle tylsää ja silloin ei varmasti kehity yhtä hyvin.



Nils osallistui helmi - maaliskuussa järjestettäviin CrossFit Open Gamesiin. ”Entisenä kilpaurheilijana pieni kisa on aina hauskaa. Pieni kisaaminen treenikavereiden kanssa ja kannustamana on mahtavaa. Kisat antavat myös sopivan tavoitteen treeneille.”

 

Newton toivottaa Nilsille tsemppiä treeneihin!

Avainsanat Asiakastarina, CrossFit, CrossFit Nuijala


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus