Asiakastarina: Liisa otti ”kaikki keinot käyttöön”, ja tuli Newtonille golfin fysiikkavalmennukseen

Kirjoittanut Petri Jalanko

25.1.2018 — Newtonilla aloitti lokakuussa Master Golfin naisille tarkoitettu fysiikkaharjoitteluryhmä. Pirteän ja motivoituneen naisporukan tavoitteena on rakentaa monipuolisesti golfissa vaadittuja fyysisiä ominaisuuksia sekä lisätä liikkuvuutta ensi kesän pelejä varten. Ryhmä harjoittelee Newtonilla valmentajan johdolla kerran viikossa. Tämän lisäksi heille on ohjelmoitu omatoimiharjoitukset, joita he käyvät tekemässä Newtonilla.

Yksi porukan naisista on Master Golfin ladykapteeni Liisa Pättiniemi–Fagerström. Hän kertoo, että tuli valmennukseen, koska halusi ohjattua ja säännöllistä harjoittelua, vaihtelua aikaisempaan kuntosaliharjoitteluun ja oppia jotain uutta: ”Aikaisemmin kävin itsekseni kuntosalilla ja toistin paria iänkaikkisen vanhaa saliohjelmaa, jotka alkoivat aika ajoin maistua puulta. Siksi salille lähteminen oli aina välillä haastavaa, motivaatiota ei meinannut löytyä”.

 

Naisgolffareiden fysiikkavalmennus on suunniteltu niin, että harjoitteet tukevat  nimenomaan golfin peluuta. ”Harjoitusten tarkoitus selitetään, eli aina tietää, mikä kyseisen liikkeen/harjoituksen tavoite on”, kertoo Liisa.

 

Valmennuksessa tehdään aivan perinteisiä liikkeitä, kuten punnerruksia, kyykkyjä ja vetoja, mutta myös paljon lajinomaisia liikkeitä, mikä erottaa valmennuksen perinteisestä kuntosaliharjoittelusta. Valmennus aloitettiin rauhallisella kuntopiiriharjoittelulla, jonka jälkeen siirryttiin voima- ja nopeusharjoitteisiin. Parilla ensimmäisellä kerralla tutustuttiin uusiin liikkeisiin ja opeteltiin tekniikoita. Nyt tehdään tottuneesti jo vauhdikkaampia liikkeitä, kuten kuntopallon heittoja ja erilaisia loikkia. Esimerkiksi hyppy yli puoli metriä korkean boksin päälle onnistuu jo vaivatta.

 

 

Jokaisen kuntotaso ja tavoitteet huomioidaan harjoittelussa. Liisan tavoitteet olivat selkeät: ”Ajattelin, että tämän talvikauden valmennuksen ansiosta golflyönnissä tarvittava liikkuvuus on hyvällä tasolla heti kauden alusta ja saan harjoitteita myös golfkauden ajaksi, jotta swingin rytmi säilyy hyvänä ja lihakset eivät kipeydy”. Pieni ryhmäkoko takaa sen, että jokaisen kuntotasolle löytyy sopiva liike ja vaikeusaste. Esimerkiksi kuntopalloja on 1-20 kilon painoisina, joten jokaiselle löytyy varmasti sopivan kokoinen.

 

Liisa on ollut tyytyväinen valmennukseen: ”Harjoitukset tehdään mukavalla tempolla eli ei ole sellainen tunne, että koko ajan hosutaan. Valmentaja ohjaa tekemään liikkeet oikein ja korjaa tarvittaessa. Jokaisella kerralla tehdään vähän jotain uutta - treeneihin on kiva tulla. Myös harjoittelun ohjelmoinnista hän antaa kiitosta: ”omatoimisiin harjoituksiin on erityisen kiva tulla, kun tietää, mitä tekee ja usein jo aika nopeasti huomaa suoritusten paranevan”.

 

Jotta jaksaisi harjoitella viikosta toiseen, on harjoittelun oltava hauskaa. Hyvä treeniporukka tsemppaa ja luo mukavan tunnelman. Liisa jakaakin kiitosta myös porukan muille naisille: Huippuryhmä, jonka kanssa harjoitustunneilla on aina hyvä tsemppi”.

 

Lue lisää golfin oheisharjoittelusta:

 

Tiesitkö nämä kolme myyttiä golfin fysiikkaharjoittelusta?

Tiesitkö, että voima- ja liikkuvuusharjoittelulla voit saada golflyönteihisi jopa kymmeniä metrejä lisää pituutta?

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

 

 

Avainsanat golf, Fysiikkavalmennus, pienryhmävalmennus


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus