Asiakastarina: "Newton on parasta, mitä maalipallomaajoukkueen nykyiselle kokoonpanolle on tapahtunut pitkään aikaan!"

Kirjoittanut Petri Jalanko

19.6.2017 — Newtonilla harjoittelee myös maajoukkuetason urheilijoita. Maalipalloilijat Kaisu, Iida ja Suski tulivat Newtonille valmennukseen hakemaan kroppaansa lisää voimaa ja nopeutta. Nyt säännöllisen harjoittelun jälkeen voimatasot ovat kasvaneet jopa 36% ja esikevennyshyppyyn on tullut korkeutta 19% lisää. Ja naiset ovat pääsemässä vasta vauhtiin.

Kun naisten maajoukkueessa pelaavat maalipalloilijat tulivat Newtonille valmennukseen, oli heillä selkeä tavoite: maksimivoimaa ja nopeutta pitäisi saada lisää, koska nopeutta tarvitaan pelin jokaisessa vaiheessa, esimerkiksi heitoissa sekä niiden torjunnoissa. Jos taktinen ja tekninen osaaminen ovat samalla tasolla, fyysisesti paremmassa kunnossa oleva joukkue voittaa.

 

Lajianalyysi harjoitussuunnitelman pohjana

 

Lajin oheisharjoittelun suunnittelu lähtee aina lajianalyysistä, joka maalipallossa osoittaa, että nopeus ja räjähtävä voima ovat merkittävässä osassa lajisuoritusta.

 

Tieteellinen näyttö osoittaa, että nopeus kehittyy parhaiten, kun harjoitellaan sekä maksimi- että nopeusvoimaa. Maksimivoima luo pohjan nopeuden kehittymiselle, ja suhteellisesti voimakkaampi urheilija pystyy tuottamaan voimaa nopeammin kuin heikompi urheilija. Se on tärkeää esimerkiksi  juuri maalipallossa, koska voimantuottoaika heitoissa ja torjunnoissa on rajallinen, joten voimaa tulee tuottaa nopeasti.

 

”Newton on kyllä tuonut harjoitteluun ihan uuden ulottuvuuden. En olisi uskonut vielä viime syksynä, että nyt treenipainot voisi olla tällaiset, mutta kun on joku katsomassa tekniikan kuntoon ja tsemppaamassa niin tuloksia syntyy. Tosi jees!” 

-Suski, naisten maalipallomaajoukkue.

 

Raskaita kyykkyjä ja vauhdikkaita hyppyjä

 

Maksimivoimaa hankittiin isoilla moninivelliikkeillä kuten maastavedolla, takakyykyllä, pystypunnerruksella ja penkkipunnerruksella. Harjoittelussa ei turhia kikkailtu: isoilla moninivelliikkeillä on hankittu voimaa jo vuosikymmenien ajan ja tutkimus osoittaa jatkuvasti niiden tehokkuuden. Näihin liikkeisiin naiset lisäsivät rohkeasti painoja ja tarttuivat kiinni tankoon. Hyvä te!

 

Nopeutta treenattiin kuntopallon heitoilla, kelkan työnnöllä, levytankohypyillä, kahvakuulan heilautuksilla ja olympianostoilla. Liikevalikoima oli laaja, koska Tojin ym. 2004 tutkimus osoittaa selkeästi, että kuormaltaan ja liikenopeudeltaan erilaiset harjoitusliikkeet yhdessä kehittävät tehokkaimmin nopeutta. Kelkan työntö oli naisille uutta ja siitä tulikin hitti, jonka parissa koettiin sekä ilon että tuskan hetkiä.

 

Hankittua maksimivoimaa jalostettiin nopeudeksi aktivoimalla elimistön nopeita motorisia yksiköitä. Kun voimantuottonopeus kasvaa, saadaan samassa ajassa tuotettua enemmän voimaa kuin ennen, mikä näkyy liikenopeuden ja heittonopeuden kehittymisenä – torjunnoista ja heitoista tulee entistä räjähtävämpiä

 

En tiedä mitä minun kuntoutumisestani vakavan sairauden jälkeen olisi tullut ilman Newtonia. Ihan tajuttomia tuloksia saatu aikaiseksi näistä lähtökohdista! Kiitokset koko Newtonin tiimille!

- Iida, naisten maalipallomaajoukkue.

 

 

Säännöllinen harjoittelu tuo tuloksia

 

Lajiominaisuuksiin keskittynyt oheisharjoittelu on tuottanut tulosta. Suski on lisännyt esimerkiksi pystypunnerruksen viiden toiston maksimipainoon jo kuusi kiloa lisää ja keskivartaloon on tullut rutkasti lisää voimakestävyyttä: suorin jaloin lisäpainoilla tehdyn istumaannousun toistomäärä on lisääntynyt viidestä toistosta 37 toistoon. Iidan maastavedon viiden toiston maksimipaino on lisääntynyt 20 kilolla (+36%) ja esikevennyshyppyyn on tullut yli kolme senttiä lisää korkeutta (+19%).  Tämä kaikki on säännöllisen harjoittelun tulosta, sillä naisia nähdään jatkuvasti Newtonilla harjoittelemassa myös yhteisten harjoitusten lisäksi.

 

Ja mikä parasta, naisiin on tarttunut positiivinen liikunnan ja harjoittelun ilo, jota he ovat olleet jakamassa myös meidän ryhmäliikuntatunneillamme. Islantiin muuttanut Kaisu on myös käynyt Newtonilla meitä tervehtimässä.

 

Terveisiä täältä! Newton on parasta, mitä naisten nykyiselle kokoonpanolle on tapahtunut pitkään aikaan!

- Kaisu, naisten maalipallomaajoukkue.

 

Parantunut fysiikka ja silmiinpistävä urheilullisuuden lisääntyminen lupaa hyvää syksyn maaotteluja ajatellen. Newtonin koko porukka haluaa toivottaa naisille hyviä kesäharjoituksia ja onnea seuraaviin maaotteluihin. Nähdään taas Newtonilla.

 

Kysy lisää Newtonin pienryhmävalmennuksista sähköpostilla tai puhelinnumerosta 050 5999128

 

 

Pepe oli seuraamassa naisten otteita Pajulahti Games –tapahtumassa.

Avainsanat Maalipallo, Fysiikkavalmennus, voimaharjoittelu


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus