Hyvä ja iloinen ilmapiiri, sekä asiantunteva ote harjoitteluun ovat pääsyyt miksi Clasu treenaa Newtonilla

Kirjoittanut Petri Jalanko

7.2.2020 — Ultramatkoja ja extreme -juoksua harrastava Clasu huomasi pari vuotta sitten, että paikat rupesivat "menemään rikki". Fysioterapeutti suositteli, että harjoittelua kannattaisi muuttaa, ja tehdä muutakin kuin juoksua. Kollega suositteli Newtonia, ja siten Clasu päätyi meille valmennukseen.

Claes (Clasu) Grägg on ollut valmennuksessa Newtonilla jo kohta pari vuotta. ”Olen aina ollut kiinnostunut urheilusta ja yrittänyt liikkua silloin kun on mahdollista. Nuorena juoksin ja kilpailin paljon, parhammillaan treeniviikkossa tuli juostua yli 100km. Opiskelujen jälkeen tein vain töitä ja olin perheen kanssa. Siinä tuli kasattua selkeä ylipaino. Yhtenä aamuna totesin, että näin ei voi jatkua ja aloitin painonpudotuksen. Kiloja on sen päätöksen jälkeen lähtenyt noin 30.”

 

”Olin päässyt ihan rapakuntoon, mutta painonpudotuksen yhteydessä rupesin myös kävelemään ja juoksemaankin lyhyitä pätkiä. 5 km oli kova saavutus siihen aikaan! Menin sitten mukaan yhteen maratonkouluun ja nyt on toistakymmentä maratonia takana. Olen sittemmin siirtynyt enemmän ultramatkoille tai extreme -juoksuihin. Pari vuotta sitten paikat rupesivat "menemään rikki" ja yksi fysioterapeutti sanoi minulle, että minun pitäisi tehdä jotain muuta kuin vaan juosta.”

Tämä on yleistä, kun pitkän tauon jälkeen aloitetaan säännöllinen liikunta. Harjoittelun suunnittelussa ja ohjelmoinnissa tuleekin varmistaa, että vältetään mm. rasitustilat ja pystytään siten jatkamaan aloitettua liikuntaa.


”Olin juuri muuttanut Kiloon ja aloin etsiä hyvää treenipaikkaa. Yksi kollega töistä suositteli Newtonia ja ilmoittauduin CrossFitin starttikurssille. Kurssilla innostuin ja sovin Petrin kanssa yhdestä Personal Trainer -kaudesta. Minulla oli yksi alppimaratoni takana ja seuraava tähtäin oli Nuuksion ultra trail joka on 72 km. Se meni sitten yllättävän helposti läpi (hitaasti syke vihreällä ja ilman suurempia ongelmia). En usko, että olisin päässyt juoksua läpi Ilman Petrin laatimaa ohjelmaa, joka tuki minun juoksemistani. Keskivartalo oli aika kovilla, koska matkalla piti kantaa mukanaan myös kaikki syömiset ja paljon nestettä."

Petri ja Ville ovat kiinnittäneet harjoittelun suunnittelussa huomiota juuri pitkän matkan juoksemisen haasteisiin, erityisesti juoksuasennon taloudellisuuteen ja sen ylläpitämiseen väsyneenä.


”Tällä hetkellä juoksen 3-4 kertaa viikossa, satunnaisesti pelaan kössiä ja pari kertaa viikossa käyn Newtonilla, tällä hetkellä Villen ohjaamana. Ilman Villen säännöllistä ohjelmaa en saisi treeniä tehtyä omatoimisesti. Juoksutekniikkani on kehittynyt paljon tässä ohjeistuksen avulla.

Hyvä ja iloinen ilmapiiri ja samalla asiantunteva ote harjoitteluun ovat pääsyyt miksi halusin jatkaa treeniä Newtonilla. Oma mottoni on aina ollut "muistakaa pitää hauskaa" ja se toteutuu Newtonilla! Have fun out there!

Clasu asettaa riman korkealle meille muille omalla esimerkillään. Onneksi joukossamme on myös hieno esimerkki siitä, mitä iloisella mielellä, päättäväisyydellä ja säännöllisellä harjoittelulla voi saada aikaan. Tsemppiä Clasu!

Avainsanat Fysiikkavalmennus, Valmennuskeskus Newton, Asiakastarina, juoksu


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus