CrossFit-ohjelmointi koronatilanteen aikana

Kirjoittanut Petri Jalanko

24.3.2020 — Poikkeustila antaa tilaisuuden panostaa CrossFit-harjoittelussa kehonpaino- ja juoksuharjoitteluun. Vaihtelu on yksi harjoittelun kulmakivistä, joten seuraava jakso saattaa tuoda yllättävänkin positiivisia tuloksia

Seuraavan jakson painopistealueet ovat (1) vauhtikestävyys (2) lihaskestävyys (3) liikkuvuus. Ohjelmoin joka viikko viisi omatoimiharjoitusta ja yhden kehonhuoltotreenin, jotka on mahdollista tehdä kotona tai ulkona. Kerran viikossa ohjelmassa on kehonpainolla tehtävä Hero/Benchmark-WOD, jossa pääset testaamaan kuntoasi.


Jakson jälkeen aerobinen kestävyytesi, lihaskestävyytesi ja liikkuvuutesi ovat parantuneet, mikä luo hyvän pohjan raskaammille painoharjoituksille, kun Newtonin ovet taas aukeavat. Kestävyysharjoitukset voit tehdä juosten, pyöräillen, sauvakävellen tai vaikkapa soutaen. Lihaskuntoharjoituksissa voit käyttää lisäpainoja, joita saat Newtonilta lainaan.


Ei tule myöskään unohtaa aivoja - liikunta parantaa tutkitusti mielialaa, keskittymiskykyä, oppimista ja muita kognitiivisia toimintoja, sekä auttaa jaksamaan arjessa.


Jaa kuvia ja fiiliksiä treeneistä Team Newtonin FB-ryhmään, Wodconnectiin ja someen. Se kannustaa myös muita pitämään huolta hyvinvoinnista.


Avainsanat CrossFit, CrossFit Nuijala, Ohjelmointi, Kausisuunnitelma


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus