Duovalmennuksella tuplasti tuloksia

Kirjoittanut Petri Jalanko

13.8.2020 — ”Ohjelma on ollut hyvin suoraviivainen, systemaattinen ja selkeä, mikä on ollut mielekästä. Kehitystä on tapahtunut, kun treenaamisessa on voitu keskittyä toivottuihin osa-alueisiin ja pari on kaverina tsemppaamassa treeneissä,” kertovat duovalmennuksessa olevat Hannele Väänänen ja Minna Kaven.

Hannele ja Minna olivat käyneet kolmisen vuotta CrossFit -treeneissä, kun he alkoivat jutella siitä miten hyvä olisi kohdistaa harjoittelua tarkemmin tiettyihin osa-alueisiin ja kokeilla jotain uutta. ”Olimme molemmat käyneet ohjatuilla tunneilla ja vaikka ryhmätunnit ovat kivoja ja porukassa on mukava treenata, halusimme vaihtelua treeneihin. Yksilöllisemmän valmennuksen kautta halusimme myös seurata omaa kehitystämme systemaattisemmin sekä pureutua crossfitin lajinomaisten liikkeiden haastavilta tuntuviin kohtiin. Huomasimme, että meillä molemmilla oli samoja tavoitteita treeneissä kehittymisen suhteen ja parivalmennus tuki hyvin näitä tavoitteita. Yhdessä treenaaminen on ollut mielekästä ja molemmat ovat olleet sitoutuneita ohjelmointiin 100%.” 

Duovalmennuksessa suunnitellaan yhdessä valmentajan kanssa molemmille sopivat yhteiset tavoitteet. Treenit on suunniteltu niin, että ne tehdään pääosin parin kanssa yhdessä. Valmentajan kanssa tehty tavoiteanalyysi asettaa harjoitusohjelmalle raamit. ”Valmennuksessa olemme olleet perusasioiden äärellä ja keskittyneet voimatasojen lisäämiseen. Voimaharjoittelun lomaan on ripoteltu sopivasti myös voimistelullisia taitoliikkeitä, joista tärkeimpinä olemme treenanneet leuanvetoa, toes to bareja sekä käsilläseisontapunnerruksia. Näitä liikkeitä on lähestytty erilaisin progressioin ja tekniikkaharjoituksin.

Tavoite- ja harjoitteluanalyysin lisäksi duovalmennuksen harjoitusohjelma rakentuu Newtonilla fyysisen harjoittelun perusperiaatteiden varaan. Hannele ja Minna ovat harjoitelleet Newtonilla jo useamman vuoden, joten nyt ohjelmassa korostuivat tavoitelähtöisyys ja yksilöllisyys, jotta he saisivat varmasti tuloksia. “Ohjelma on ollut hyvin suoraviivainen, systemaattinen ja selkeä, mikä on ollut mielekästä. Kehitystä on tapahtunut, kun treenaamisessa on voitu keskittyä toivottuihin osa-alueisiin ja pari on kaverina tsemppaamassa treeneissä.” Tulokset ovat olleet erittäin hyviä. Minnan maastavedon, pystypunnerruksen ja takakyykyn yhteistulos parani 20 kiloa ja Hannele sai vedettyä upeasti ensimmäisen leuan kehonpainolla.

Duovalmennus on ollut intensiivistä ja harjoittelukertoja on neljästi viikossa. Hannele ja Minna ovat pyrkineet pääosin tekemään treenit yhdessä ja he tapaavat valmentajaa parin viikon välein. Palautumiselle ja muulle elämälle on varattava myös aikaa, joten kaikki muut treenaamiset ovat valmennuksen ajaksi jääneet vähemmälle. Valmennusjakson jälkeen heillä on tarkoitus pitää taukoa intensiivisestä voimaharjoittelusta ja keskittyä enemmän kestävyystreeneihin ja tuleviin kesän juoksutapahtumiin vaihtelun vuoksi. ”Valmennuksen myötä voimaharjoittelun merkitys crossfitin taitoliikkeiden perustana on tullut entistä selkeämmäksi, joten uskomme, että 'tämä ei jää tähän”, molemmat vakuuttavat.


 

Newtonilla kaveruksia miellyttää hyvät puitteet treeniin, asiantuntevat valmentajat sekä mukava treeniyhteisö. Salilla on iloinen ilmapiiri ja sinne on aina kiva tulla!


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus