En olisi ikinä uskonut, että pystyn tekemään käsilläseisontapunnerruksia ja leuanvetoja!

Kirjoittanut Heidi Helander

1.7.2021 — Newtonilla CrossFitia harrastava Outi Vuorivirta-Lehtola kertoo, että voimatasot on näiden vuosien aikana kasvaneet hurjasti ja myös taitopuolella on tullut kehitystä liikkeissä, joita hän ei alussa olisi kuvitellutkaan pystyvänsä tekemään.

Outi Vuorivirta-Lehtola on treenannut Newtonilla jo pidemmän aikaa.” Ennen kuin muutama vuosi sitten uskaltauduin Newtonin starttikurssille, olin jo useamman vuoden harkinnut lajin aloittamista. Pahasti ennakkoluuloisena pelkäsin kuitenkin, että kaikki muut salilla ovat superkuntoisia ja kuolisin treeneihin. Newtonille päädyin lopulta ystävien suosituksesta, kun etsin sopivaa on ramp -kurssia Espoon alueelta. Starttikurssi oli huippuhyvä ja tekniikkaa lähdettiin hiomaan ihan perusasioista, kuten esim. kyykystä ja soutamisesta. Starttikurssin jälkeen ensimmäiselle "normitunnille" menin vahvan kuolemanpelon saattelemana, mutta kaikki liikkeet pystyi hyvin muokkaamaan itselle sopiviksi ja mukana oli muitakin aloittelijoita.”


Outi on harrastanut koko aikuisiän liikuntaa omaksi ilokseen, ennen CrossFitia hän kävi paljon ryhmäliikuntatunneilla, punttisalilla ja lenkillä. Tällä hetkellä CrossFit on vahvasti ykköslaji. ”Sen lisäksi pyrin tekemään peruskuntotreeniä säännöllisesti. CrossFitin osa-alueista painonnosto on ehdottomasti suosikkini.”

 




”Hyvän kunnon huomaa selvästi myös arjessa. Fyysisen kunnon kehittymisen lisäksi CrossFit on ollut hyvää vastapainoa työlleni. Missään ei pää tyhjene yhtä tehokkaasti turhasta stressistä, kuin treeneissä. Lajissa viehättää erityisesti se, että se haastaa jatkuvasti uusilla tavoilla, eikä siinä koskaan voi tulla ns. valmiiksi,” kertoo Outi.

Aamutreenien toinen valmentaja Mikko kehuu mielellään Outin treeniasennetta. ”Outi on mainio esimerkki siitä, miten kuntoilua voi toteuttaa samaan aikaan hymyssä suin, mutta kuitenkin päättäväisesti. Treeneissä Outi jakaa hyvää fiilistä ympärilleen, ja toimii itse kullekin hyvänä esimerkkinä siitä, miten hienoa kehittymistä pitkäjänteisellä harjoittelulla voi saada aikaan.”  


Newtonilla Outin mielestä parasta on ehdottomasti treeniseura.  ”Pienellä salilla joka tunnille osuu yleensä tuttuja ja uudetkin treenaajat sulahtavat mukaan joukkoon saumattomasti. Useammasta treenikaverista on myös vuosien varrella tullut ystäviä, joiden kanssa pidän yhteyttä salin ulkopuolellakin. Lisäksi Newtonilla arvostan asiantuntevaa valmennusta sekä vahvasti tieteeseen pohjautuvaa treenien ohjelmointia.”

Mahtavaa, että olet Outi osa Team Newtonia!


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus