Taistele harjoituspäiväkirjalla infektiotauteja vastaan (#5 podcast )

Kirjoittanut Petri Jalanko

16.10.2017 — Katkaisiko ikävä flunssa taas hyvin alkaneen liikuntaharrastuksen? Podcastissa väitöskirjatutkija Johanna Ihalainen (LitM) kertoo, kuinka harjoituspäiväkirja voi auttaa sinua välttämään infektiotauteja.

Syksy on aikaa, jolloin infektiotaudit pääsevät leviämään helposti. Tutkimusten mukaan influenssakausi alkaa yleensä marras-joulukuussa ja huippu saavutetaan tammi-helmikuussa (kuva 1.)

 

 

 

Kuva 1. Viikoittaiset influenssakäynnit perusterveydenhuollon yksiköissä (n=143) influenssakausittain 2008–2017

 

Liikunnan ja immunologian väitöskirjatutkija Johanna Ihalainen (LitM) esittää Newtonin uudessa podcastissa, että harjoituspäiväkirja voisi olla kelpo apuväline myös infektiotautien estämiseen:

Täytä harjoituspäiväkirjaa ja merkitse ne päivät, jolloin sulla on ollut oireita. Mitä silloin tehty, onko silloin ollut tosi kova harjoitusrupeama. Olisiko silloin voinut tehdä jotain asioita toisin?

 

Kuuntele lisää podcastista Itunesissa tai Soundcloudissa

 

">

 

Avainsanat liikunta, immunologia


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus