Herkkyyskausien merkitys lasten ja nuorten oheisharjoittelussa on luultua vähäisempi

Kirjoittanut Petri Jalanko

9.11.2020 — Vaikka tietyn fyysisen ominaisuuden harjoittaminen olisi lapsena jäänyt vähemmälle, voi sitä paikata onnistuneesti myöhemmin aikuisenakin.

Nuorille urheilijoille avataan Lahteen uudet oheisharjoittelutilat. Ylen toimittaja oli kirjoittamassa aiheesta artikkelia, ja halusi tietää lisää lasten ja nuorten oheis- ja fysiikkaharjoittelusta. Kun puheeksi tulivat herkkyyskaudet, haastoin niiden merkityksen. 


Urheilijan polkumallit esittelevät usein herkkyyskausia, jolloin tietyt fyysiset ominaisuudet olisivat erityisen herkkiä harjoitusvaikutuksille. Näiden lisäksi polkumallit tuovat esille kriittisiä kausia, joiden ulkopuolella tietyt ominaisuudet eivät enää kehittyisi. Nopeuden herkkyyskausi olisi näiden mallien mukaan ikävuosina 7–9 ja 13–16.  


Van Hooren ja Crox (2020) suhtautuvat katsauksessaan näihin herkkyyskausiin kriittisesti. Heidän mukaansa fyysisen suorituskyvyn jakaminen viiteen eri fyysiseen ominaisuuteen on hyvin pelkistetty.  


Sen sijaan he ehdottavat kokonaisvaltaisia tehtäväkohtaisia fyysisiä ominaisuuksia, joiden kehittymiseen vaikuttavat harjoitusmenetelmät, perimä, harjoittelutausta, ja muut fyysiset ominaisuudet.  


Tästä seuraa, että tehtäväkohtaisten fyysisten ominaisuuksien harjoitettavuus ei ole riippuvainen iästä ja siihen sidotusta herkkyyskaudesta.  


Näin ollen kirjoittajat painottavat, että kaikkia fyysisiä ominaisuuksia voi ja pitää harjoittaa lasten ja nuorten oheisharjoittelussa läpi nuoruuden. Sen sijaan, että noudattaisi tiukkoja teoreettisia herkkyyskausia, pitäisi oheisharjoittelussa huomioida jokainen lapsi ja nuori yksilönä ja hyödyntää sopivia treenimetodeja.  


Totta on, että plyometrinen harjoittelu on tehokkainta juoksunopeuden kehittämisessä ennen kasvupyrähdystä, mutta sen jälkeen juoksunopeutta voidaan kehittää menestyksekkäästi yhdistelemällä plyometria-, nopeusvoima- ja maksimivoimaharjoituksia (Rumpf ym. 2012).  


Toisin sanoen valmentajan tulisi löytää työkalupakistaan sopivin työkalu tietyn fyysisen ominaisuuden kehittämiseen tietyssä tilanteessa ja tiettynä ajankohtana. 


Miten löytää sopivin työkalu? Ylen artikkelissa annan kolme näyttöön perustuvaa vinkkiä lasten ja nuorten oheisharjoitteluun. Kurkkaa artikkeli Ylen sivuilta


Kirjoitukseni lähteinä olen käyttänyt myös Jyväskylän yliopiston yliopistolehtorin, Eero Haapalan ja taitotohtori, Sami Kalajan, blogeja.


Avainsanat Fysiikkavalmennus, fysiikkaharjoittelu, oheisharjoittelu, Lasten ja nuorten oheisharjoittelu, Lasten ja nuorten fysiikkaharjoittelu, Lasten voimaharjoittelu, Nuorten voimaharjoittelu, Herkkyyskaudet, Kriittiset kaudet, Sensitiiviset kaudet, Lasten urheiluvalmennus, Nuorten urheiluvalmennus, Urheiluvalmennus


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus