Julkkisten treenimetodi on parempi kuin uskotkaan - 1000 punnerrusta ja kyykkyä viikossa

Kirjoittanut Petri Jalanko

28.10.2020 — Lähteekö hyvinvointi tällä harjoitusmenetelmällä uuteen nousuun?

Iltalehti kirjoittaa sivuillaan Chris Hemsworthin stunt-näyttelijän, Bobby Holland Hantonin, treenimetodista. Stuntti tekee 20 etunojapunnerrusta ja 20 kehonpainokyykkyä joka tasatunti työpäivän ajan. Kun hän työskentelee stunttina aamukahdeksasta iltakuuteen, tekee hän 200 punnerrusta ja kyykkyä päivän aikana.


Jos ajatuskin treenaamisesta tuntuu mahdottomalta, suosittelee iltalehti kokeilemaan tätä Hollywood-testattua treenimetodia viikon ajan. Kokonaisvaltainen hyvinvointi lähtee kuulemma uuteen nousuun, väittää iltalehti.


Väitän, että ei lähde. Aloittelijalle, tai henkilölle joka ei ole aikaisemmin löytänyt aikaa harjoittelulle, 1000 punnerrusta viikossa on aivan liikaa. Jos ajatuskin treenaamisesta tuntuu mahdottomalta, niin väitän, että tällä julkkisten treeniohjelmalla on edessä pikemminkin loukkaantuminen, ylikuormitus tai ylikuntotila.


Fyysisessä harjoittelussa on perusperiaatteita, joita noudattamalla harjoittelu on tehokasta, turvallista ja järkevää. Nousujohteisuuden periaatteen mukaisesti elimistön kuormitusta tulisi lisätä asteittain, mikä mahdollistaa sekä kehittymisen että elimistön palautumisen. Harjoittelun jaksottaminen ja ohjelmointi taas varmistavat, että viikon sisällä on myös kevyempiä päiviä. Huuhaaharjoitusmenetelmät tunnistaa usein siitä, että ne eivät noudata näitä periaatteita.


Toisaalta ei Hemsworthin ja hänen stunttinsa harjoitusmenetelmä täysin kelvoton ole. He ovat ilmeisen hyvässä kunnossa, joten 200 punnerrusta ja kyykkyä päivässä ei varmasti ole heille liikaa. Vaikkakin tuskin he tällä ohjelmalla ovat nykyisen kuntonsa saavuttaneet. Iltalehden artikkelin ongelmana on, että muutaman yksittäisen henkilön harjoitusohjelmaa ei voi suositella varauksetta suurelle yleisölle (kuuntele podcast #14 36:30 Mitä mahdollisia vinoumia saattaa liittyä yksittäisten henkilöiden mielipiteisiin? - Saana Jukola). 


Miten aloittaa kyykkääminen tai punnertaminen? Aloittelijalle sopiva viikoittainen määrä kyykkyjä ja punnerruksia on 40-100 toistoa, jotka kannattaa jakaa 6-12 sarjaan ja 2-3 treenipäivälle. Sarjat ovat riittävän haastavia, kun ns. varastoon jää sarjan jälkeen 1-3 toistoa. Harjoitusten välissä on hyvä pitää lepopäivä. Nousujohteisuuden voi varmistaa lisäämällä viikoittain yhden toiston jokaiseen sarjaan tai kasvattamalla suorituspainoja (kuuntele Podcast #11 Voimaharjoittelu – Tuomas Rytkönen (LitM)).


Älä usko huuhaan. Pahimmillaan se voi altistaa loukkaantumisille ja tuhota terveytesi. Kun harjoittelu on ohjelmoitua, nousujohteista, säännöllistä ja pitkäjänteistä, lähtee kokonaisvaltainen hyvinvointi varmasti nousuun.


Mitä huuhaamenetelmiä sinulle on tullut vastaan? Paljasta suosikkisi.


Tilaa blogit ja podcastit suoraan sähköpostiisi.


Avainsanat Huuhaa, huuhaamenetelmä, huuhaaharjoitusmenetelmä, nousujohteisuus, julkkisten harjoitusohjelma, julkkisten treenivinkit, julkkisten treeniohjelma, Treeniohjelma, harjoitusohjelma, etunojapunnerrus, kyykky, Chris Hemsworth


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus