Blogi
Petri Jalanko

Petri Jalanko
Päävalmentaja

Newtonin päävalmentaja Petri Jalanko on liikuntafysiologi ja fysiikkavalmentaja. Koulutukseltaan hän on liikuntatieteiden maisteri Jyväskylän yliopistosta. Lisäksi Petri opiskelee neurotieteiden maisteriohjelmassa Helsingin yliopistossa, jossa hän perehtyy muun muassa liikunnan ja aivoterveyden yhteyksiin.

Petri vastaa Newtonin valmennusten laadusta. Petrin vahvuuksia ovat vankka teoreettinen osaaminen, sekä käytännön kokemus urheiluvalmennuksesta niin urheilijana kuin valmentajana. Petri tuo näyttöön perustuvan valmentamisen menetelmät ja harjoittelun myös tavallisen kuntoilijan saataville.

Petri on omalla urheilijaurallaan voittanut salibandyssa mm. nuorten MM-pronssia, sekä aikuisten Euroopan Cup -pronssia. Fysiikkavalmentajana hän on ollut mukana voittamassa kaksi aikuisten SM-mitalia ja Suomen Cup –mestaruuden.

Jos haluat olla suoraan yhteydessä Petriin, niin tavoitat hänet sähköpostilla osoitteesta: tai puhelimella: 045 6981104.

Seuraa sosiaalisessa mediassa:

Instagram: @petrijalanko

Twitter: @PetriJalanko

LinkedIn: Petrijalanko

Podcast: NewtonFinland

Herkkyyskausien merkitys lasten ja nuorten oheisharjoittelussa on luultua vähäisempi

9.11.2020 — Vaikka tietyn fyysisen ominaisuuden harjoittaminen olisi lapsena jäänyt vähemmälle, voi sitä paikata onnistuneesti myöhemmin aikuisenakin.

Lue kirjoitus

Mielipide: AMRAP-harjoittelu on yliarvostettua

22.10.2020 — Aina ei tarvitse tehdä niin monta toistoa kuin kerkeää, vaan suurin osa kestävyysharjoittelusta tulisi tehdä submaksimaalisella tasolla.

Lue kirjoitus

Duovalmennuksella tuplasti tuloksia

13.8.2020 — ”Ohjelma on ollut hyvin suoraviivainen, systemaattinen ja selkeä, mikä on ollut mielekästä. Kehitystä on tapahtunut, kun treenaamisessa on voitu keskittyä toivottuihin osa-alueisiin ja pari on kaverina tsemppaamassa treeneissä,” kertovat duovalmennuksessa olevat Hannele Väänänen ja Minna Kaven.

Lue kirjoitus

Mitä on järkevä CrossFit-ohjelmointi?

8.7.2020 — Järkevä CrossFit-harjoittelu perustuu lajianalyysiin ja fyysisen harjoittelun perusperiaatteisiin, sekä välttää yleisimmät CrossFit-ohjelmoinnin sudenkuopat

Lue kirjoitus

Podcast #14 Mitä on näyttöön perustuva urheilijan ravinto- ja fysiikkavalmennus? – Saana Jukola (FT)

27.5.2020 — Mitä on näyttöön perustuva valmennus? Mitkä ovat näyttöön perustuvan valmennuksen haasteet? Miksi näytön vahvuuden ymmärtäminen on valmentajalle tärkeää? Milloin tieteelliset tutkimustulokset ovat oleellisia käytännön valmennuksessa? Miten arvioida tutkimusten vahvuuksia ja heikkouksia?

Lue kirjoitus

Miten välttää juoksuvammat? Kolme näyttöön perustuvaa vinkkiä rasitusvammojen ennaltaehkäisyyn

11.5.2020 — Oletko asettanut tavoitteeksesi maratonin? Oletko aloittamassa juoksuharrastusta pitkän tauon jälkeen? Aiheuttaako juokseminen kipua? Lue vinkit juoksuvammojen ennaltaehkäisyyn

Lue kirjoitus

Turkkilainen ylösnousu (Turkish Get-Up) – näyttöön perustuva kahvakuulaliike

4.5.2020 — Turkkilainen ylösnousu vahvistaa keskivartalon ja olkapään lihaksia, ennaltaehkäisee loukkaantumisia ja opettaa tärkeitä liiketaitoja.

Lue kirjoitus

CrossFit-ohjelmointi koronatilanteen aikana

24.3.2020 — Poikkeustila antaa tilaisuuden panostaa CrossFit-harjoittelussa kehonpaino- ja juoksuharjoitteluun. Vaihtelu on yksi harjoittelun kulmakivistä, joten seuraava jakso saattaa tuoda yllättävänkin positiivisia tuloksia

Lue kirjoitus

Aivot ja liikunta - liikunta kasvattaa aivoja

12.3.2020 — Tiesitkö, että liikunnalla et ainoastaan treenaa lihaksiasi ja kehitä hengitys- ja verenkiertoelimistösi kuntoa, vaan kasvatat myös aivojesi kokoa?

Lue kirjoitus

Hyvä ja iloinen ilmapiiri, sekä asiantunteva ote harjoitteluun ovat pääsyyt miksi Clasu treenaa Newtonilla

7.2.2020 — Ultramatkoja ja extreme -juoksua harrastava Clasu huomasi pari vuotta sitten, että paikat rupesivat "menemään rikki". Fysioterapeutti suositteli, että harjoittelua kannattaisi muuttaa, ja tehdä muutakin kuin juoksua. Kollega suositteli Newtonia, ja siten Clasu päätyi meille valmennukseen.

Lue kirjoitus