Blogi
Uusimmat

Kaikki kirjoitukset

Mitä on järkevä CrossFit-ohjelmointi?

8.7.2020 — Järkevä CrossFit-harjoittelu perustuu lajianalyysiin ja fyysisen harjoittelun perusperiaatteisiin, sekä välttää yleisimmät CrossFit-ohjelmoinnin sudenkuopat

Lue kirjoitus

Podcast #14 Mitä on näyttöön perustuva urheilijan ravinto- ja fysiikkavalmennus? – Saana Jukola (FT)

27.5.2020 — Mitä on näyttöön perustuva valmennus? Mitkä ovat näyttöön perustuvan valmennuksen haasteet? Miksi näytön vahvuuden ymmärtäminen on valmentajalle tärkeää? Milloin tieteelliset tutkimustulokset ovat oleellisia käytännön valmennuksessa? Miten arvioida tutkimusten vahvuuksia ja heikkouksia?

Lue kirjoitus

Miten välttää juoksuvammat? Kolme näyttöön perustuvaa vinkkiä rasitusvammojen ennaltaehkäisyyn

11.5.2020 — Oletko asettanut tavoitteeksesi maratonin? Oletko aloittamassa juoksuharrastusta pitkän tauon jälkeen? Aiheuttaako juokseminen kipua? Lue vinkit juoksuvammojen ennaltaehkäisyyn

Lue kirjoitus

Turkkilainen ylösnousu (Turkish Get-Up) – näyttöön perustuva kahvakuulaliike

4.5.2020 — Turkkilainen ylösnousu vahvistaa keskivartalon ja olkapään lihaksia, ennaltaehkäisee loukkaantumisia ja opettaa tärkeitä liiketaitoja.

Lue kirjoitus

CrossFit-ohjelmointi koronatilanteen aikana

24.3.2020 — Poikkeustila antaa tilaisuuden panostaa CrossFit-harjoittelussa kehonpaino- ja juoksuharjoitteluun. Vaihtelu on yksi harjoittelun kulmakivistä, joten seuraava jakso saattaa tuoda yllättävänkin positiivisia tuloksia

Lue kirjoitus

Aivot ja liikunta - liikunta kasvattaa aivoja

12.3.2020 — Tiesitkö, että liikunnalla et ainoastaan treenaa lihaksiasi ja kehitä hengitys- ja verenkiertoelimistösi kuntoa, vaan kasvatat myös aivojesi kokoa?

Lue kirjoitus

Hyvä ja iloinen ilmapiiri, sekä asiantunteva ote harjoitteluun ovat pääsyyt miksi Clasu treenaa Newtonilla

7.2.2020 — Ultramatkoja ja extreme -juoksua harrastava Clasu huomasi pari vuotta sitten, että paikat rupesivat "menemään rikki". Fysioterapeutti suositteli, että harjoittelua kannattaisi muuttaa, ja tehdä muutakin kuin juoksua. Kollega suositteli Newtonia, ja siten Clasu päätyi meille valmennukseen.

Lue kirjoitus

Mikä on golfarin tärkein fyysinen ominaisuus?

4.2.2020 — Mitä venytyksiä golfarin kannattaisi tehdä? Miten treenata kuntosalilla?

Lue kirjoitus

Kuinka lämmitellä ennen pelikierrosta?

30.1.2020 — Lyhyistä dynaamisista venytyksistä ja vastuskuminauhalla ja kehonpainolla tehdyistä lihaskuntoliikkeistä saattaa olla hyötyä, kertoo uusi tutkimuskatsaus.

Lue kirjoitus

Podcast #13 Nopeusharjoittelu – Olli Koskinen (LitM)

23.7.2019 — Miten nopeusominaisuuksia kehitetään? Miten saada lisää lähtönopeutta? Miten välttää tyypillisimmät virheet nopeusharjoittelussa? Miten aloittelijoiden ja urheilijoiden nopeusharjoittelumenetelmät eroavat toisistaan? Kannattaako painonnostoliikkeitä käyttää nopeusharjoitteina?

Lue kirjoitus

Voimaharjoittelu parantaa lasten ja nuorten liikuntataitoja

19.7.2019 — Voimaharjoittelu vahvistaa lihaskunnon lisäksi myös lasten perusliikuntataitoja: hyppäämistä, heittämistä ja juoksemista, osoittaa englantilaisten tutkijoiden koostama tutkimuskatsaus.

Lue kirjoitus

Näyttöön perustuvalla valmennuksella esikevennyshyppyyn 13 cm (36%) parannus alle vuodessa!

26.6.2019 — Maajoukkuetason uimahyppääjät aloittivat oheisharjoittelun Newtonilla vuosi sitten elokuussa. Nyt kilpailukaudella teimme välitestit, joiden tulokset olivat erittäin rohkaisevia

Lue kirjoitus