Kuinka lämmitellä ennen pelikierrosta?

Kirjoittanut Petri Jalanko

30.1.2020 — Lyhyistä dynaamisista venytyksistä ja vastuskuminauhalla ja kehonpainolla tehdyistä lihaskuntoliikkeistä saattaa olla hyötyä, kertoo uusi tutkimuskatsaus.

Vaikka 40% golfin harrastepelaajista kärsii joka vuosi loukkaantumisista, ei suurin osa näistä pelaajista lämmittele koskaan ennen pelikierrosta. Olisiko näillä asioilla jokin yhteys?

Ehlertin ja Wilsonin (2019) uusi tutkimuskatsaus pyrkii vastaamaan tähän kysymykseen. Katsauksen mukaan lämmittely saattaa parantaa pelisuoritusta ja vähentää loukkaantumisia. 

Vaikka golftutkimuksia on vielä vähän ja tulokset ovat keskenään ristiriitaisia, niin vahvaa näyttöä alkuverryttelyn hyödyistä on saatu monissa muissa lajeissa .

Miksi et siis suorittaisi alkuverryttelyä myös ennen golfkierrosta? Lihaskunto ja liikkuvuus paranevat joka tapauksessa – luultavasti myös itse pelisuoritus.

Tehokas alkulämmittely sisältää kolme osaa: (1) kehon lämpötilan noston (2) liikeratojen avauksen (3) hermoston aktivoinnin. Katso videolta esimerkkejä lämmittelyliikkeistä, joilla parannat pelisuoritusta ja ehkäiset loukkaantumisia. Videolla oleviin liikkeisiin et tarvitse muita välineitä kuin golfmailan.

Avainsanat golf, Alkuverryttely, Alkulämmittely


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus