Asiakastarina: Pitkään selkävaivoista kärsinyt Jörn on huomannut, että CrossFit -harjoittelun myötä selkä ei enää väsy helposti.

2.3.2018 — ”Kynnys tulla Newtonille on hyvin matala, kun yhteishenki on hyvä, mukana on kaiken tasoisia ja ikäisiä treenaajia ja henkilökunnasta huomaa rakkauden lajiin.”

Jörn Rohleder huomasi parin vuoden intensiivisen juoksuharjoittelun ja painonpudotuksen myötä lihasmassan kärsineen huomattavasti. ”Vaikka olin saavuttanut tavoitteeni vaa'alla, en ollut kehonkoostumukseen tyytyväinen. Paras ystäväni oli kehunut CrossFit -harjoittelun monipuolisuutta pitkään, ja tämä laji oli kummitellut pidempään takaraivossa. Vaimo huomasi kotiseudullamme Newtonin kyltin eräänä päivänä kulkiessaan bussilla ohi. Hän mietti hetken kertoisiko minulle, koska se tarkoittaisi sitä, että siellä se mies sitten lymyilee päivästä toiseen. Hetken pohdittuaan hän huokaisi syvään ja antoi periksi, sillä on paljon huonompiakin harrastuksia kuin urheilu.” Ja niinpä Jörn aloitti treenaamisen Newtonilla keväällä 2017.

Jörn on pelannut toistakymmentä vuotta salibandya maalivahtina 1-2 kertaa viikossa. Kuntoliikuntaa hän aloitti kuitenkin vasta harrastamaan loppuvuodesta 2015, kun hän aloitti juoksuharjoittelun painonpudotuksen tueksi. ”Satunnaisia kuntosalijäsenyyksiä olen vuosien varrella ottanut, mutta en ole koskaan onnistunut ylläpitämään motivaatiota käydä säännöllisesti yksin kuntosalilla.” Tällä hetkellä Jörn juoksee edelleen, tavoitteena on 20-30km viikossa. Tämän lisäksi hän pyrkii käymään 3-4 kertaa viikossa CrossFit -tunneilla.

CrossFit -harjoittelun myötä Jörn on huomannut tuntuvia ja näkyviä muutoksia lihaksistossaan. Erityisesti muutokset keskivartalolihaksiin ilmenivät nopeasti. ”Voima myös jaloissa on lisääntynyt, jonka huomaa pitkissä lenkeissä ja lenkiltä palautumisessa. Pitkään selkävaivoista kärsineenä huomaan myös ettei selkä väsy enää yhtä nopeasti.”



”Ohjelmointi tekee tästä lajista helppoa motivoitua päivästä toiseen uudestaan. Aikaisemmat kuntosalikokeilut kariutuivat aina siihen, että yritin rullata samaa yksipuolista ohjelmaa. CrossFit ohjelmointi ottaa lihasryhmiä huomioon, jotka saattaisivat jäädä vähemmälle huomiolle yksin treenatessa. Lisäksi pidetään huolta liikkuvuudesta ja lihashuollosta.”

Jörn suosittelee erityisesti CrossFit  -harjoittelun ja juoksun tai CrossFit -harjoittelun ja painonhallinnan yhdistämistä.

Newton toivottaa Jörnille hyviä tuloksia Openiin ja tsemppiä treeneihin!


Liity tästä sähköpostilistallemme ja tilaa blogit sekä podcastit jatkossa suoraan sähköpostiisi.


Seuraa sosiaalisessa mediassa:

Instagram: @petrijalanko

Twitter: @PetriJalanko

LinkedIn: Petrijalanko

Podcast: Newtonfinland


Mitä mieltä oli blogista? Jätä kommentti ja jaa blogikirjoitus sosiaalisessa mediassa!


Avainsanat Asiakastarina, CrossFit, CrossFit Nuijala


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus