Mitä on nuorten urheilijoiden oheisharjoittelu?

Kirjoittanut Petri Jalanko

3.5.2019 — Ohjaan Newtonilla nuorten urheilijoiden oheisharjoittelua. Asiakkaina ovat esimerkiksi uimahyppääjät, golfarit, jalkapalloilijat, jääkiekkoilijat, pyöräilijät, alppihiihtäjät ja pesäpalloilijat. Mitä nuorten oheisharjoittelussa tehdään?

Ohjaan Newtonilla nuorten urheilijoiden oheisharjoittelua. Asiakkaina ovat esimerkiksi uimahyppääjät, golfarit, jalkapalloilijat, jääkiekkoilijat, pyöräilijät, alppihiihtäjät ja pesäpalloilijat. Mitä nuorten oheisharjoittelussa tehdään?

 

Oheisharjoittelun suunnittelu lähtee aina lajianalyysistä: mitä lihaksia lajissa käytetään, kuinka pitkiä suorituksia tehdään, mikä on palautumisaika ja mitkä ovat lajin loukkaantumisriskit. Uimahypyn ja jalkapallon fyysiset ja psyykkiset vaatimukset ovat hyvin erilaisia.

 

Kun taustatyö on tehty, suunnittelen näyttöön perustuvan harjoitusohjelman. Osa urheilijoista harjoittelee Newtonilla joukkueena kerran viikossa, toisille suunnittelen päiväkohtaisen ja yksilöllisen harjoitusohjelman koko vuoden ajaksi. Olipa valmennuksen sisältö mitä tahansa, perustuvat harjoitukset aina fyysisen harjoittelun perusperiaatteisiin.

 

Järkevällä ja näyttöön perustuvalla valmennuksella nuoret urheilijat saavat tuloksia, säästävät aikaa ja välttyvät loukkaantumisilta. Kehitysaste-spesifisyys-jatkumon mukaan harjoittelu aloitetaan aina perusasioiden opettelulla.  Kun nuori urheilija hallitsee perusliikemallit: kyykyn, lannesaranan, yhden jalan kyykyn, vedot ja punnerrukset, lisään ohjelmaan haastavampia lajinomaisia liikkeitä.

 

Harjoitusvälineinä ovat kahvakuulat, käsipainot, levytangot, kuntopallot, voimistelurenkaat, vastuskuminauhat, puukepit ja soutu-, hiihto- ja pyöräergometrit. Mielestäni levytanko pitää ansaita, joten vasta-alkajat aloittavat harjoittelun puukepillä ja omalla kehonpainolla.

 

Tuloksiin tarvitaan pitkäjänteistä ja säännöllistä harjoittelua. Hauskat ja motivoivat harjoitukset innostavat urheilijoita harjoittelemaan fysiikkaa myös omatoimisesti, mikä lisää urheilijan monipuolisuutta ja parantaa lajisuoritusta. Vaikka urheilusta ei tulisikaan ammattia, mahdollistavat nuorena opitut nostotekniikat turvallisen terveysliikunnan harrastamisen myöhemmällä iällä.

 

Newtonilla urheilijoiden oheisharjoittelu on järkevää, hauskaa, monipuolista ja näyttöön perustuvaa harjoittelua, joka innostaa, parantaa lajisuoritusta ja ehkäisee loukkaantumisia.

 

Lue lisää lasten ja nuorten harjoittelusta blogissa.

 

 

 

Avainsanat lapset, voimaharjoittelu, nuoret, liikunta, urheilu


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus