Newtonilla treenataan kovaa ja tosissaan, mutta samalla rennosti ja urheilusta nauttien!

Kirjoittanut Heidi Helander

4.10.2021 — Salla Silvennoinen on treenannut Newtonilla jo neljä vuotta. Nyt Salla kertoo, miten hän päätyi Newtonille ja millaista treenaaminen on ollut.

"Olen aina liikkunut paljon ja taustaan kuuluu eri lajeja aina baletista taekwondoon ja seinäkiipeilyyn. Viimeiset vuodet ennen CrossFitin aloittamista oli liikunnan saralla peruslenkkeily, kuntosali ja ryhmäliikunta-painotteista. Tällä hetkellä pääpaino on selvästi CrossFitissä, jota tulee tehtyä 3-5 kertaa viikossa. Sen lisäksi yritän ylläpitää peruskuntoa lenkkeilemällä ja käyn aikataulujen salliessa mm. seinäkiipeilemässä.

 

Aloitin CrossFit -harjoittelun alkukeväällä 2017. Kaveri oli puhunut CrossFitistä jo pitkään ja viimein näiden puheiden perusteella päätin kokeilla, kun Newton avautui sopivasti kodin lähelle. Olin tuolloin varmaan elämäni huonoimmassa fyysisessä kunnossa kahden raskauden jälkeen, jotka olivat pakottaneet melko liikkumattomaksi ja muuttaneet fysiikkaa. Tuntui todella vaikealta tietää, miten aloittaa taas liikkuminen "nollasta" ja harkitsin hetken aikaa personal trainerin hankkimistakin. Päädyin kuitenkin ennen sitä Newtonin ilmaiselle kokeilutunnille ja sille tielle jäin saman tien. Kävin starttikurssin ja sen aikana vahvistui, että CrossFit oli täydellinen ratkaisu. Kävi heti ilmi, että Newtonilla oli asiantuntevia valmentajia, jotka ottivat jokaisen henkilökohtaisesti huomioon rajoitteineen ja lähtötasoineen. Monesti olen miettinytkin, että Newtonilla CrossFit on vähän kuin olisi oma pt, sillä alusta asti minut muistettiin vahvuuksineni ja heikkoukseni ja huomioitiin ne erikseen pyytämättä.

CrossFitin monipuolisuus oli se mitä tarvitsin päästäkseni taas liikkumisen alkuun ja kuntoon. Se sopii myös edelleen lapsiperhearkeen, koska liikkumisen kaikki eri osa-alueet tulee huomioitua ja ohjelmointia seuraamalla kehittyy takuuvarmasti kaikilla alueilla. Harmittaa, etten tajunnut dokumentoida tässä neljän vuoden aikana tapahtuneita muutoksia kehossa ja harjoittelupainoissa yms, koska niitä on varmasti tapahtunut paljon enemmän kuin itsekään ymmärtää. Voimatasot, liikkuvuus ja yleiskunto ovat kaikki kasvaneet huimasti. Iso muutos on myös tapahtunut mentaalisella puolella; huomaan etten luovuta niin helposti kuin ennen ja uskallan haastaa itseäni täysin uusilla tavoilla. En olisi ikinä ennen CrossFitin aloittamista kuvitellut harjoittelevani joskus painonnostoa tai käsilläseisontaa tai heittäväni 150 wallballia ihan vaan koska se on tänään treeniohjelmassa. CrossFit haastaa koko ajan oman mukavuus alueen ulkopuolelle, mikä on vaikeaa, mutta toisaalta juuri sen mielenkiintoisin ja koukuttavin asia. Koukuttavaa on myös se, että aina yhden tavoitteen saavuttaessa sitä seuraa uusi (esim. leuanveto alkoi helpoimmalla kuminauhalla edeten hiljalleen ensimmäiseen kehonpaino leuanvetoon ja siitä lisäpainoilla tehtävään).  Viime kuukausina olen kamppaillut selän ja olkapään ongelmien kanssa ja on ollut ilahduttavaa, ettei CrossFitiä ole tarvinnut silti lopettaa vaan kaikkiin treeneihin ja liikkeisiin on löytynyt variaatioita.    

 

Newtonilla pidän eniten sen pienestä koosta ja tunnelmasta sekä asiantuntevasta valmennuksesta. En suoraan sanottuna voisi kuvitella harrastavani CrossFitiä missään muualla. Newtonille tulo on jo sellainen rutiini, jota ilman päivistä puuttuu jotain. Treenaamaan on helppo tulla, kun tuntee kaikki vähintään ulkonäöltä ja useimmiten samat tutut treenikaverit käyvät samoilla tunneilla. Esim. aamun earlybirdseissä on ihan oma tunnelmansa ja nauru raikaa jo pukuhuoneesta asti aina treeneihin jatkuen. Newtonilla treenataan kovaa ja tosissaan, mutta samalla rennosti ja urheilusta nauttien. En ole ikinä kokenut, että kukaan katsoo mitä muut tekee tai kuka tulee viimeisenä valmiiksi vaan jokainen keskittyy omaan tekemiseen ja ilmapiiri on kannustava ja yhteisöllinen. Valmentajat ovat paitsi huippuosaavia ja kannustavia niin myös hyviä tyyppejä. Arvostan sitä, että tekniikkaa korostetaan ja skaalaamisesta ja järkevästä treenaamisesta puhutaan aina ensimmäisenä.

 

Mieleen on jäänyt Mikon joskus alkuaikoina sanoma slogan "Show up" eli kunhan vain saapuu paikalle niin kaikki hoituu siitä eteenpäin ja näin se juuri on Newtonilla."

-Salla Silvennoinen

 

Meillä treenaa mahtavaa porukkaa! Kiitos Salla hienosta tarinasta ja tsemppiä treeneihin!

 

Avainsanat CrossFit, Asiakastarina, näyttöön perustuva valmennus, Espoo, CrossFit Nuijala


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus