Kirjoittanut Petri Jalanko

31.12.2020 — Newtonin podcastissa liikuntafysiologi Petri Jalangon vieraana on Jyväskylän yliopiston apulaisprofessori Juha “lihastohtori” Hulmi.

Mitkä ovat parhaimmat käytännön vinkit palautumiseen? Milloin palautumismenetelmät voivat heikentää harjoitusvaikutusta? Miten ruokavalio vaikuttaa palautumiseen? Minkälainen loppuverryttely palauttaa?  Mitä on hermostollinen väsymys? Mitä on palauttava harjoittelu? Miten välttää ylikunto?


Muun muassa näihin kysymyksiin kuulet podcastissa vastaukset. Tarjolla on todella tuhti tutkittuun tietoon perustuva paketti palautumisen fysiologiasta kiinnostuneille.


Jos haluat palautua nopeammin, saada fysiikkaharjoittelussa parempia tuloksia ja välttää erilaiset palautumisen huuhaamenetelmät, tai työskentelet personal trainerina, liikunnanohjaana, fysioterapeuttina tai fysiikkavalmentajana, et voi jättää tätä podcastia väliin.


Podcastin kuulet Newtonin YouTubessa, Spotifyssa, Itunesissa tai Soundcloudissa


Jos pidit jaksosta, pyytäisin sinua jakamaan sitä somessa ja kirjoittamaan arvostelun Itunesiin, jotta muutkin löytävät podcastimme. Merkitsethän meidät (@petrijalanko @juhahulmi) julkaisuihin, niin näemme mitä mieltä olit jaksosta.


Sisältö:

00:45 Kertoisitko vielä hieman lisää itsestäsi? 

05:05 Miten kiinnostuit liikuntafysiologiasta?

10:35 Miksi palautuminen on tärkeää?

19:45 Mikä on hormeesiteoria?

38:30 Miten palautuminen liittyy hormeesiteoriaan?

50:25 Mistä fyysisessä rasituksessa pitää palautua?

01:01:00 Miten palautuminen määritellään?

01:14:00 Milloin kannattaa yrittää nopeuttaa palautumista?

 01:15:20 Milloin eri palautumismenetelmiä ei tulisi hyödyntää?

01:25:55 Miten ruokavalio vaikuttaa palautumiseen?

01:37:40 Pitäisikö syödä heti treenin jälkeen?

01:52:00 Minkälainen loppuverryttely tai loppujäähdyttely palauttaa?

02:02:50 Lyhyt yhteenveto: Mitkä ovat kolme parasta keinoa palautumisen tehostamisessa?

02:07:00 Miten Juha Hulmia voi seurata sosiaalisessa mediassa?



Kuuntele myös:

Podcast: #2 Liikuntaravitsemuksen optimointi, proteiinit ja säästöliekki – Mia Laakso (LitM)

Podcast: #3 Liikuntaravitsemuksen jaksotus – Ida Heikura (PhD)

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitT)

Podcast #7 Miksi riittävä energiansaatavuus on tärkeää kunto- ja huippu-urheilijoilla? – Ida Heikura (PhD)

Podcast #13 Nopeusharjoittelu – Olli Koskinen (LitM)

Podcast #14 Mitä on näyttöön perustuva urheilijan ravinto- ja fysiikkavalmennus? – Saana Jukola (FT)


Lähteet:

Van Hooren, Bas, and Jonathan M. Peake. "Do we need a cool-down after exercise? A narrative review of the psychophysiological effects and the effects on performance, injuries and the long-term adaptive response." Sports Medicine 48.7 (2018): 1575-1595.

Bongiovanni, Tindaro, et al. "Nutritional interventions for reducing the signs and symptoms of exercise-induced muscle damage and accelerate recovery in athletes: current knowledge, practical application and future perspectives." European Journal of Applied Physiology (2020): 1-32.

Davies, Robert W., Brian P. Carson, and Philip M. Jakeman. "The effect of whey protein supplementation on the temporal recovery of muscle function following resistance training: A systematic review and meta-analysis." Nutrients 10.2 (2018): 221.

Dupuy, Olivier, et al. "An evidence-based approach for choosing post-exercise recovery techniques to reduce markers of muscle damage, soreness, fatigue, and inflammation: a systematic review with meta-analysis." Frontiers in Physiology 9 (2018): 403.

Peake, Jonathan M., et al. "Modulating exercise-induced hormesis: does less equal more?." Journal of Applied Physiology 119.3 (2015): 172-189.

Peake, Jonathan M. "Recovery after exercise: what is the current state of play?." Current Opinion in Physiology 10 (2019): 17-26.

Rytkönen, T., & Hulmi, J. (2019). Näyttöön perustuva fysiikkavalmennus : tutkimustietoa, kokemusta, näkemystä ja yksilöllistä soveltamista. Liikunta ja tiede, 56 (2-3), 27-30.

Wackerhage, Henning, et al. "Stimuli and sensors that initiate skeletal muscle hypertrophy following resistance exercise." Journal of Applied Physiology 126.1 (2019): 30-43.


Liity tästä sähköpostilistallemme ja tilaa blogit sekä podcastit jatkossa suoraan sähköpostiisi.


Seuraa sosiaalisessa mediassa:

Instagram: @petrijalanko

Twitter: @PetriJalanko

LinkedIn: Petrijalanko

Podcast: Newtonfinland


Mitä mieltä oli jaksosta? Jätä kommentti ja jaa podcast sosiaalisessa mediassa!


Avainsanat palauttavaharjoittelu, Ravintovalmennus, palautuminen, palautua, fyysinenrasitus, kuormitus, liikunta, treeni, harjoittelu, kilpailu, kisa, uni, ravitsemus, ylirasitus, ylikuormittuminen, ylikunto, hermosto, alipalautuminen, alipalautumistila, sykevälivaihtelu, hieronta, nesteytys, kylmähoito, kylmäkuumahoito, Podcast


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus