Blogi
Suositut

BJJ:n fysiikkavalmennuseminaarin yhteenveto ja FAQ

18.10.2016 — Newtonille kokoontui lauantaina joukko brasilialaisen Jujutsun (BJJ) harrastajia, kilpailijoita ja valmentajia Newtonin toiseen BJJ:n fysiikkavalmennusseminaariin. Seuraavassa tunnelmia seminaaripäivältä ja lyhyt yhteenveto usein kysytyistä kysymyksistä.

Lue kirjoitus

Podcast #13 Nopeusharjoittelu – Olli Koskinen (LitM)

23.7.2019 — Miten nopeusominaisuuksia kehitetään? Miten saada lisää lähtönopeutta? Miten välttää tyypillisimmät virheet nopeusharjoittelussa? Miten aloittelijoiden ja urheilijoiden nopeusharjoittelumenetelmät eroavat toisistaan? Kannattaako painonnostoliikkeitä käyttää nopeusharjoitteina?

Lue kirjoitus

Nämä ovat CrossFit-harjoittelumme painopistealueet syyskaudella

25.8.2017 — Seuraavan neljän kuukauden peruskuntokauden aikana rakennamme vankan kuntopohjan, joka kestää kovimmatkin CrossFit Games Open –karsinnat.

Lue kirjoitus

Mitä on nuorten urheilijoiden oheisharjoittelu?

3.5.2019 — Ohjaan Newtonilla nuorten urheilijoiden oheisharjoittelua. Asiakkaina ovat esimerkiksi uimahyppääjät, golfarit, jalkapalloilijat, jääkiekkoilijat, pyöräilijät, alppihiihtäjät ja pesäpalloilijat. Mitä nuorten oheisharjoittelussa tehdään?

Lue kirjoitus

Teetkö kuntosalitreenin lopuksi vielä eristäviä hauis- ja ojentajaliikkeitä? Ei ehkä kannattaisi, kertovat tutkijat

18.11.2016 — Enemmän ei ole aina enemmän. Jos teet kuntosalitreenin lopuksi vielä muutaman sarjan hauiskääntöjä ja ojentajia, hukkaat ainoastaan aikaasi, kertoo viime vuonna julkaistu tutkimus.

Lue kirjoitus

Järkevämmällä harjoittelulla ei pelkästään saavuteta parempia tuloksia, vaan päästään myös helpommalla

1.8.2016 — Liikunta-ala on jatkuvassa muutoksessa. Vuosittain syntyy uusia muoti-ilmiöitä ja trendejä, jotka houkuttelevat kuntoilijoita harjoittelemaan mitä ihmeellisimmillä harjoitusmenetelmillä. Markkinointi on taitavaa ja osuu kohteeseensa, mutta harjoitusmenetelmien sisällöissä on joskus vakavia tiedollisia puutteita.

Lue kirjoitus

Mitä elimistössäni tapahtuu harjoittelun seurauksena ? Osa ¼ kestävyysharjoittelu

2.2.2018 — Väitän, että jokaisen kuntoilijan tulisi ymmärtää harjoittelun fysiologisten vaikutusten perusteet. Syvällisempi tietämys mekanismeista nimittäin auttaa sinua saamaan harjoituksista vielä enemmän irti.

Lue kirjoitus

Kahvi ei aiheuta nestehukkaa, vaan parantaa suorituskykyä

12.10.2016 — Vanha myytti elää edelleen vahvana, jonka mukaan kahvinjuonti aiheuttaa nestehukkaa. Monet eri lähteet varoittelevat liiallisesta kahvinjuonnista, sillä elimistön kuivumisestahan on haittaa esimerkiksi urheillessa, kuumissa olosuhteissa työskennellessä tai sotilastehtävissä.

Lue kirjoitus

CrossFit-ohjelmointi 2018–2019

15.5.2018 — CrossFit-ohjelmointimme tähtää vuoden 2019 CrossFit Games Open -karsintoihin.

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä kolme myyttiä golfin fysiikkaharjoittelusta?

1.12.2017 — Golfin fysiikkaharjoittelussa on useita myyttejä, joista kolme murskaan tässä artikkelissa.

Lue kirjoitus

Podcast: #3 Liikuntaravitsemuksen jaksotus – Ida Heikura (LitM)

28.12.2016 — Newtonin kolmannessa podcastissa vieraili väitöskirjatutkija Ida Heikura (LitM), joka kertoi liikuntaravitsemuksen jaksottamisesta, hiilihydraattien merkityksestä kestävyysurheilussa, kestävyysharjoittelun vaikutuksista lihassolun toimintaan, sekä heidän tutkimusryhmänsä hiljattain julkaisemasta erittäin mielenkiintoisesta tutkimuksesta.

Lue kirjoitus