Kirjoittanut Petri Jalanko

4.1.2021 — Antioksidantteja myydään lisäravinteina urheilijoille ja kuntoilijoille. Joskus niistä saattaa olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Treeni vapauttaa lihaksessa vapaita happiradikaaleja, mikä johtaa oksidatiiviseen stressiin, eli vapaiden happiradikaalien ja antioksidanttien epätasapainoon. 


Aikaisempi oletus on ollut, että lisäravinteina myytävillä antioksidanttivalmisteilla, esimerkiksi C- ja E-vitamiineilla voisi näin ollen nopeuttaa harjoituksista palautumista.


Tieteellinen tutkimus ei kuitenkaan näytä tukevan tätä väitettä. Päinvastoin, antioksidanttivalmisteet saattavat jopa hidastaa palautumista ja ehkäistä harjoitusvaikutusten syntyä.


Jotkut ihmistutkimukset ovat osoittaneet, että antioksidanttivalmisteet voivat heikentää voiman kasvua (Paulsen ym. 2014) tai ehkäistä kestävyysurheilussa tärkeiden, solujen voimalaitosten eli mitokondrioiden, määrän lisääntymistä harjoittelun seurauksena (Peake ym. 2015)


Toisaalta, joissakin tutkimuksissa antioksidanttivalmisteiden ei ole osoitettu vaikuttavan harjoitusadaptaatioihin (Theodorou ym. 2011; Bobeuf ym. 2011), joten varsinaista tutkijoiden yhteisymmärrystä antioksidanttien hyödyistä tai haitoista fyysisestä rasituksesta palautumiseen ei ole.


Toisin sanoen näyttää siltä, että tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan kannattaa jättää - ainakin harjoituskaudella -  antioksidanttivalmisteet kaupan hyllylle ja luottaa suomalaisten ravitsemussuositusten mukaiseen ruokavalioon sekä tutkitusti tehokkaisiin palautumismenetelmiin.


Kuuntele lisää palautumismenetelmistä podcastistamme #15 Miten palautua fyysisestä rasituksesta - Juha “Lihastohtori” Hulmi (LitT)



Liity tästä sähköpostilistallemme ja tilaa blogit sekä podcastit jatkossa suoraan sähköpostiisi.


Seuraa sosiaalisessa mediassa:

Instagram: @petrijalanko

Twitter: @PetriJalanko

LinkedIn: Petrijalanko

Podcast: Newtonfinland


Mitä mieltä olit blogista? Jätä kommentti ja jaa blogikirjoitus sosiaalisessa mediassa!


Avainsanat alipalautuminen, alipalautumistila, palautua, palautuminen, palauttavaharjoittelu, ylikunto, ylikuormittuminen, ylirasitus, liikunta, liikuntaravitsemus, Liikuntafysiologia, liikuntafysiologi, lisäravinteet, ravitsemus, lihastohtori, Juha Hulmi, Podcast, treeni


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus