Tennis vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä

Kirjoittanut Petri Jalanko

19.10.2017 — Tennispelaajat näyttävät olevan normaaliväestöä terveellisempää porukkaa, kertoo tutkimuskatsaus.

Arvostetussa British Journal of Sport Medicine –lehdessä vuonna 2007 julkaistu tutkimuskatsaus osoittaa, että tenniksen peluu:

 

  • parantaa kestävyyskuntoa
  • pienentää kehon rasvamassaa
  • parantaa veren rasvaprofiilia
  • lisää luuntiheyttä
  • vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä

 

Kaksi tai kolme tuntia tennistä viikossa täyttää hyvin UKK-instituutin viikottaisen terveysliikuntasuosituksen kestävyyskunnon osalta. Tämän lisäksi UKK-instituutti suosittelee lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävää harjoittelua kaksi kertaa viikossa. Miten se kannattaisi toteuttaa tennispelaajan näkökulmasta? Lue aikaisempi blogikirjoitukseni: Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu.

 

 

Avainsanat Tennis, terveys


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus