Tiesitkö, että voima- ja liikkuvuusharjoittelulla voit saada golflyönteihisi jopa kymmeniä metrejä lisää pituutta?

Kirjoittanut Petri Jalanko

29.8.2017 — Tuntuuko siltä, että olet hionut avauslyöntejäsi jo pitkään, mutta ne jäävät edelleen liian lyhyiksi? Syynä saattaa hyvinkin olla huono liikkuvuus tai rapistunut lihaskunto.

Smithin ym. 2005 tutkimuskatsauksen mukaan jo kahdeksan viikon voima- ja nopeusharjoittelulla voidaan lisätä mailanpään nopeutta 4.2% ja lyöntien pituutta 4.3%. Jos haluat lyönteihisi lisää pituutta, kokeile näitä kolmea, liikuntatieteelliseen näyttöön perustuvaa keinoa.

 

1. Liikkuvuusharjoittelu. Humen ym. 2005 tutkimus osoittaa, että suurempi kiertoliike hartioiden ja lantion välillä on ammattilaispelaajilla vahvasti yhteydessä lyöntipituuteen. Videolla esittelen kaksi liikkuvuusliikettä, joilla lisäät takuulla liikkuvuutta ja lyöntiesi rentoutta.

 

2. Voimaharjoittelu. Fletcherin ja Hartwellin (2004) tutkimuksessa koehenkilöt tekivät kahdeksan viikon ajan voima- ja nopeusharjoituksia. Tuloksena oli keskimäärin 4.3 % lisää pituutta koehenkilöiden avauslyönteihin.  Yhdistele raskaampia liikkeitä (mm. kyykyt) räjähtävien liikkeiden (mm. kahvakuulanheilautukset, kuntopallonheitot) kanssa, jolloin saat harjoittelussasi parhaita mahdollisia tuloksia (kts. video).

 

3. Alkuverryttely. Fradkinin ym. 2004 tutkimuksen mukaan alkuverryttely lisää merkittävästi mailanpään nopeutta. Tee näin, ennen kuin lyöt ensimmäisen avauslyöntisi:

  • nosta kehon lämpötilaa
  • avaa lyönnin liikeratoja

  • lyö asteittain kovenevia lämmittelylyöntejä

 

Esimerkiksi videolla esitetyt liikkeet – rauhallisesti ja maltillisilla painoilla tehtyinä – sopivat loistavasti myös osaksi alkuverryttelyä.

 

 

 

Newtonin golffareiden fysiikkavalmennus ryhmä aloittaa 5.10 kello 19:00. Valmennus kestää kuusi kuukautta ja valmennustapaamiset ovat aina torstaisin kello 19:00.

Tarkempi sisältö valmennuksesta:

  • Kuntotestit alussa, 3kk jälkeen ja lopussa.
  • Yksi viikoittainen valmennustapaaminen valmentajan kanssa
  • pienryhmässä (yht. 24 tapaamista).
  • Valmentajan laatimat harjoitteluohjelmat koko jakson ajalle.
  • Harjoitusoikeus avainkortilla Newtonille klo 6:00-23:00 joka päivä.

Hinta 799€

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: , tai puh. 050 5999128

 

Avainsanat golf, Fysiikkavalmennus, oheisharjoittelu


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus