Tutkimus: parantunut liikkuvuus tuo lisää pituutta avauslyönteihin

Kirjoittanut Petri Jalanko

27.4.2018 — Pidin Hill Sidessa esityksen golffareiden oheisharjoittelusta. Esityksiä varten tutkin aina uusimpia tutkimuksia. Nyt löysin varsin mukavasti uutta tutkittua tietoa lyöntipituuteen vaikuttavista tekijöistä.

 

Marshalin ym. 2017 julkaistussa tutkimuksessa pelaajien parantunut tasapaino ja liikkuvuus olivat yhteydessä lisääntyneeseen mailanpään nopeuteen ja lyöntipituuteen. Liikkuvuutta he mittasivat  BESS-testillä sekä aivan perinteisellä eteentaivutuksella.

 

Tutkimus korostaa liikkuvuuden merkitystä ja vahvistaa aikaisempia tutkimustuloksia: Thompsonin ym.  osoittivat jo vuonna 2007, että alaselkäkivuista kärsivillä golfin harrastajilla on keskimääräistä huonompi takareisien liikkuvuus ja vartalon kierto.

 

Laita liikkuvuutesi kuntoon ennen kesän pelejä! Saat lyönteihisi lisää pituutta ja pysyt terveenä.

 

 

 

 

Avainsanat golf, oheisharjoittelu


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus