Uusi suomalaistutkimus kertoo: näin vähennät sydän- ja verisuonitautien riskiä voima- ja kestävyysharjoittelulla

Kirjoittanut Petri Jalanko

14.9.2017 — Suomalaistutkimus selvitti yhdistetyn voima- ja kestävyysharjoittelun vaikutuksia terveyteen. Tulokset olivat mielenkiintoisia.

Tee voima- ja kestävyysharjoitukset eri päivinä! Scand J Med Sci Sports –tiedelehdessä julkaistu suomalaistutkimus osoittaa, että voima- ja kestävyysharjoittelu vähentää elimistön matala-asteista tulehdustilaa erityisesti silloin, kun harjoitukset tehdään eri päivinä. Tähän vaikutti luultavasti eniten harjoitusten frekvenssin kasvu, toteavat tutkijat. Älä ahmi kaikkea kerralla, vaan pilko harjoituksia eri päiville.

 

Tutkijat huomasivat myös, että rasvakilot karisivat vyötäröltä tehokkaammin, kun harjoitukset tehtiin eri päivinä. Elimistön matala-asteinen tulehdustila liittyy tutkimusten mukaan moniin metabolisen oireyhtymän sairauksiin, kuten esimerkiksi diabetekseen ja valtimonkovettumatautiin. Tulehdustilan vähenemisellä voidaan sanoa siis olevan monia positiivisia terveysvaikutuksia.

 

Tutkimuksen tekijä, tutkija Johanna Ihalainen, on tulossa vierailemaan Newtonin podcastiin, jolloin keskustelemme lisää yhdistetyn voima- ja kestävyysharjoittelun terveysvaikutuksista, sekä lokakuussa Jyväskylässä järjestettävästä liikuntafysiologian symposiumista. Pysy kuulolla.

 

Jos kiinnostuit ja haluat tietää lisää, kuuntele alkupalaksi Newtonin podcast, jossa keskustelin väitöskirjatutkija Daniela Eklundin kanssa tutkimuksista, sekä voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämisestä käytännössä.

 

 

RASVANPOLTON TEHOVALMENNUS 33€ PER VIIKKO!

Rasvanpolton tehovalmennuksessa on tarjolla tiukka paketti kuntovalmennusta ja rasvanpolttoon suunniteltu ravintovalmennus. 12 viikkoa kestävän valmennusohjelman aikana kuntosi kohoaa uudelle tasolle, energiatasot nousevat, ja muutos kehossa näkyy myös ulospäin.

Varaa paikkasi suoraan verkkokaupasta!

 

 

 

 

Avainsanat rasvanpoltto, voimaharjoittelu, kestävyysharjoitelu, tutkimus


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus