Vertaansa vailla olevaa humpuukia? Punaviinikylpy palautumismenetelmänä

Kirjoittanut Petri Jalanko

23.12.2020 — NBA-tähti Amar'e Stoudemiren mukaan punaviinikylpy auttaa häntä palautumaan harjoittelusta

Urheilukanava ESPN:n haastattelussa Stoudemire nojailee altaassa, joka on täynnä hyvää espanjalaista punaviiniä, ja vastailee toimittajan kysymyksiin. Altaan reunalla olevat kynttilät luovat tunnelmaa.


“Punaviinikylpy parantaa verenkiertoa, vahvistaa verisuonia ja puhdistaa elimistön myrkyistä”, vinkkaa Stoudemire. 


Toimittaja haluaa myös kokeilla, joten hän hyppää Stoudemiren seuraksi kylpyyn. Haastattelu jatkuu.


“Tiedät, miltä se tuntuu. Se tuntuu rahalta”, naurahtaa Stoudemire. Tosiaan, palautumismenetelmä ei ole halpa: “550 dollaria puolen tunnin kylvystä”, paljastaa Stoudemire, 23 miljoonan dollarin mies.


Punaviinikylvystä noustessa jalat ovat palautuneet: “Olo on mahtava!”, Stoudemire on innoissaan. 


Lisää palautumismenetelmistä seuraavassa podcastissa, jossa vieraanani on Jyväskylän yliopiston apulaisprofessori Juha Hulmi. 


Kuva: ESPN


Avainsanat palautuminen, palautua, palauttavaharjoittelu, fyysinenrasitus, kuormitus, treeni, harjoittelu, ylirasitus, ylikuormittuminen, ylikunto, alipalautuminen, alipalautumistila, huuhaamenetelmä


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Tiesitkö nämä viisi myyttiä lasten ja nuorten voimaharjoittelusta?

8.8.2017 — Lasten ja nuorten voimaharjoittelulla on monia positiivisia terveysvaikutuksia. Harjoitteluun liittyy myös monia myyttejä, jotka saavat vanhemmat varpailleen ja huolestumaan lastensa terveydestä. Tarkempi tutustuminen liikuntatieteellisiin tutkimuksiin osoitti, että monet myytit ovat täyttä puppua.

Lue kirjoitus