Voimaharjoittelu parantaa lasten ja nuorten liikuntataitoja

Kirjoittanut Petri Jalanko

19.7.2019 — Voimaharjoittelu vahvistaa lihaskunnon lisäksi myös lasten perusliikuntataitoja: hyppäämistä, heittämistä ja juoksemista, osoittaa englantilaisten tutkijoiden koostama tutkimuskatsaus.

Huolimatta liikunnan lukuisista terveysvaikutuksista, vain alle puolet lapsista täyttää fyysisen aktiivisuuden suositukset. Aktiivisuus vähenee entisestään siirryttäessä lapsuudesta nuoruuteen; 15–vuotiaista vain 16% liikkuu riittävästi (WHO, 2016).

 

Yhdeksi syyksi liikkumattomuudelle on esitetty puutteellisia liikuntataitoja (Faigenbaum ym. 2016). Toisaalta, lapsena hankittujen liikuntataitojen on taas nähty tukevan liikunta-aktiivisuutta aikuisiällä.

 

Arvostetussa Sports Medicine –tiedelehdessä julkaistussa tutkimuskatsauksessa (Collins ym. 2019) tutkijat analysoivat toistakymmentä passiivisten lasten ja nuorten voimaharjoittelua ja liikuntataitoja tutkinutta tutkimusta.

 

Tutkimuksen yhteenvedosta selviää, että voimaharjoittelu tukee motoristen taitojen oppimista: hyppäämistä, juoksemista ja heittämistä.

 

Tutkijat selittävät tuloksia lasten parantuneella motoristen yksiköiden koordinoinnilla, aktivaatiolla ja syttymistiheydellä. Näiden hermostollisten tekijöiden tiedetään olevan taidokkaiden liikesuorituksien taustalla (Behringer ym. 2011).

 

Tutkimuskatsauksen tulokset ovat samansuuntaisia kuin nuorilla urheilijoilla saadut tutkimustulokset, mutta tuovat uutta tietoa nimenomaan liikkumattomien lasten ja nuorten liikuntataidoista, ja päivittävät Behringerin ym. (2011) tuloksia.

 

Lasten ja nuorten voimaharjoitteluun liittyy paljon myyttejä, mutta sitä ei missään nimessä pitäisi pelätä. Hyödyt ovat kiistattomat.

 

Monipuolinen liikunta yhdistettynä näyttöön perustuvaan voimaharjoitteluun takaa terveellisen ja aktiivisen aikuisuuden.

 

 

Avainsanat lapset, nuoret, voimaharjoittelu, lihaskuntoharjoittelu, liikunta-aktiivisuus


Suosituimmat kirjoitukset Lisää →

Mitä jokaisen golffarin tulisi tietää fysiikkaharjoittelusta?

30.1.2017 — Golffari, vaivaako nivunen tai alaselkä? Kaipaatko avauslyönteihisi lisää pituutta? Lue tämä tieteelliseen näyttöön perustuva blogikirjoitus. Opit paljon golffarin fysiikkaharjoittelusta ja saat esimerkkitreenin, jolla pääset harjoittelussasi alkuun.

Lue kirjoitus

Nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta

30.1.2018 — Muista nämä nopeusharjoittelun seitsemän periaatetta, niin teet harjoituksistasi entistä tehokkaampia.

Lue kirjoitus

Laktaattitesti – mitä, miksi, miten?

31.10.2018 — Laktaattitestillä seurataan kestävyyskunnon kehittymistä ja optimoidaan harjoittelua. Se on loistava apuväline tavoitteellisen kuntoilijan tai urheilijan harjoittelun tueksi.

Lue kirjoitus

Loppuverryttely – aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua

27.9.2016 — Harjoituksen päättävä verryttely on aliarvostetuin osa nykypäivän harjoittelua, joten ei ole ihme, että moni kuntosalikävijä kärsii tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä alipalautumisesta. Loppuverryttely on olennainen osa harjoitusta ja sillä on monia tärkeitä tehtäviä.

Lue kirjoitus

Tenniksen lajianalyysi ja oheisharjoittelu

6.10.2017 — Tiesitkö, että heikko kunto saattaa heikentää lyöntiesi tarkkuutta jopa 80% ? Tenniksen lajianalyysi kertoo, että hyvä fysiikka mahdollistaa tarkat lyönnit ja estää loukkaantumisilta

Lue kirjoitus

Podcast: #4 Miten yhdistän voima- ja kestävyysharjoittelun? – Daniela Eklund (LitM)

15.2.2017 — Newtonin neljännessä podcastissa käsitellään voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämistä. Liikuntafysiologi Petri Jalangon, LitM, vieraana on Daniela Eklund, LitM. Daniela on todellinen ammattilainen ja tutkinut yhdistettyä voima– ja kestävyysharjoittelua väitöskirjaansa viimeiset neljä vuotta Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoitus